Renault w testach NCAP

158

Bezpieczeństwo samochodów to temat poruszany już od lat 70. przez rządy wielu krajów skupionych w organizacji EEVC (European Experimental Vehicles Committee). Następcą tej organizacji jest EuroNCAP, która od 1997 roku przeprowadza testy bezpieczeństwa samochodów.

EuroNCAP jest organizacją niedochodową, finansowaną przez rządy, komisje Europejską oraz niezależne organizacje. Taki model pozwala na utrzymanie niezależności, samochody do testów zakupywane są za własne środki .

Do dziś procedura testowa ulegała modyfikacjom, polegającym głównie na dodaniu kolejnych aspektów oceny. Główna część testu pozostaje jednak niezmienna i składa się z trzech składników:

Zderzenie czołowe – samochód poruszający się z prędkością 64 km/h uderza przednią częścią nadwozia na powierzchni 40% w odkształcalną aluminiową konstrukcję przymocowaną do betonowego bloku.
Zderzenie boczne – polegające na uderzeniu deformowaną przeszkodą poruszającą się z prędkością 50 km/h w bok pojazdu

Test sprawdzający zabezpieczenia głowy – samochód uderza bokiem w słup z prędkością 29 km/h.

W kolejnych latach do testów dodano zderzenia z pieszymi – test odbywa się przy 40 km/h. Polega na uderzeniu samochodu w naszpikowanego czujnikami manekina. Następnie na podstawie odczytów z nich oceniany jest poziom ochrony pieszego.

Dużą rolę w histori testów bezpieczeństwa odegrała marka Renault. Pamiętacie pierwsze auto które uzyskało najwyższy wynik – 5 gwiazdek- w teście zderzeniowym euroNCAP?

Tym samochodem była Renault Laguna drugiej generacji. Miało to miejsce w 2001 roku.

Renault nie zatrzymało się na jednym 5-cio gwiazdkowym modelu. Do 2004 roku w gamie Renault pojawiło się w sumie 8 modeli z najwyższa oceną. Były to:

Laguna II – Testowana dwa razy, w 2001 i 2003 roku osiągnęła odpowiednio 33 i 34 punkty.

L1
Wynik taki osiągnięto dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak użycie stali o wysokim stopniu sprężystości (THLE) umożliwiającej osiągnięcie 2,5 raza większej sztywności w stosunku do tradycyjnych gatunków stali. W celu zapewnienia lepszego rozproszenia energii podczas uderzenia, słupek środkowy został wykonany z trzech warstw blachy poprzeczne wzmocnienia w dachu i w podłodze wpływają na ograniczenie odkształcenia kabiny. Wzmocnienia te zapewniają lepszą ochrone pasażerów w przypadku uderzeń w bok pojazdów. Dla zagwarantowania lepszej ochrony środkowych części ciała drzwi wyposażono w elementy wzmacniające.

Świetne bezpieczeństwo Laguny II potwierdzają nie tylko dwa testy EuroNCAP ale także test przeprowadzony przez Brytyjski program motoryzacyjny Fifth Gear, w którym rozpędzona do 55 mph Laguna uderza w drzewo. Skutki tegoż uderzenia możecie zobaczyć na filmie:

Vel Satis w 2002 roku uzyskał 33 punkty. Zastosowano w nim rozwiązania konstrukcyjne identyczne jak w Lagunie II

v1

Megane II w 2002 roku uzyskał 33 punkty. W tym modelu zastosowano po raz pierwszy poduszki powietrzne umieszczone w obu przednich fotelach, zapobiegające tzw. nurkowaniu. Poduszki zastosowano w wersji trzydrzwiowej, gdzie ze względu na sposób odchylania fotela nie można było zastosować drugiego napinacza. Zastosowanie poduszek w siedzeniach zapewnia wersji Hatchback 3 drzwiowej ten sam poziom bezpieczeństwa co w wersji 5 drzwiowej.

m1Espace IV w 2003 osiągnął 35 punktów poprawiając zatem wynik bardzo podobnej konstrukcyjnie Laguny II. Dodatkowe punkty Espace zdobył za zastosowanie sygnału dźwiękowego przypominającego o niezapiętych pasach

e1

Scenic II w 2003 roku uzyskał 34 punkty.

s1

Modus w 2004 uzyskał 32 punkty. Modus pozostaje jedynym modelem z pięcioma gwiazdkami w swojej klasie.

m2

Megane Coupe-Cabriolet w 2004 roku uzyskał 33, co jest najwyższym wynikiem w swojej klasie.

meg

Clio III w 2004 roku uzyskało 32 punkty.

clio

Po wprowadzeniu tego modelu Renault było jedynym producentem na świecie oferującym 8 modeli z najwyższą oceną w testach zderzeniowych.

Źródło : Renaultpedia