40 lat LAB

LAB – Laboratorium Badań nad Wypadkami, Biomechaniką i Zachowaniem Ludzkim  zostało utworzone w 1969 roku przez Renault i PSA Peugeot Citroën. Celem jego działalności jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, a w szczególności: zapewnienie ochrony użytkowników samochodów, określenie przyczyn wypadków w celu lepszego ich unikania oraz zrozumienie zachowania kierowcy. LAB wykorzystuje w swoich badaniach dwie dziedziny nauki: akcydentologię (naukę o wypadkach) oraz biomechanikę. Minęło 40 lat działalności badawczej LAB, która przyczyniła się do wprowadzenia licznych innowacji podnoszących bezpieczeństwo.


AKCYDENTOLOGIA I BIOMECHANIKA: DWIE UZUPEŁNIENIAJĄCE SIĘ DYSCYPLINY NAUKOWE

Akcydentologia bada przyczyny i konsekwencje wypadków, korzystając ze współpracy ze szpitalami i policją. Opiera się na szczegółowej analizie rzeczywistych wypadków, odtwarzanych w celu opracowania ich modelu pozwalającego zrozumieć czynniki, które je spowodowały. Przeprowadzana jest kompleksowa analiza samochodu i kierowcy, z uwzględnieniem zachowania i psychologii kierowcy, ale również i ergonomii. Jej celem jest zapobieganie wypadkom. Natomiast biomechanika analizuje wytrzymałość ciała ludzkiego na zderzenia. Jej zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników samochodu, jeśli wypadku nie da się uniknąć. Naukowcy starają się zrozumieć mechanizm powstawania obrażeń, analizują zachowanie konstrukcji samochodu i sprawdzają skuteczność środków bezpieczeństwa w celu ich stałego ulepszania.


ZNACZĄCY POSTĘP W  BADANIU WYPADKÓW

Od momentu utworzenia, LAB umożliwił osiągnięcie postępu w badaniu i analizie wypadków oraz związanych z tym narzędzi i metod. W latach 90. LAB rozpoczął realizację programu szczegółowej analizy wypadków w celu zrozumienia ich przyczyn i konsekwencji. Powstała unikalna na świecie naukowa baza danych zgromadzonych podczas obserwacji i zbierania informacji na miejscu wypadku: zawiera dane dotyczące 15 000 samochodów, 27 000 uczestników wypadków i 70 000 obrażeń. 

LAB uczestniczył również w opracowaniu manekinów pozwalających wiernie odtworzyć reakcje ciała ludzkiego podczas zderzenia oraz niezwykle precyzyjnych modeli cyfrowych ludzi. 


ISTOTNY WKŁAD W POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA DROGOWEGO

Prace prowadzone przez LAB były uwzględniane przy opracowywaniu specyfikacji i projektowaniu innowacyjnych rozwiązań wyznaczających ważne etapy w poprawie bezpieczeństwa drogowego. Wśród nich można wymienić: ograniczniki napięcia pasów, system Isofix mający zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa dzieci, system zapobiegający nurkowaniu. Pozwoliły również wykazać skuteczność takich systemów, jak wspomaganie nagłego hamowania lub kontrola toru jazdy. LAB dysponuje unikalnym know-how i cieszy się uznaniem w świecie nauki i techniki, o czym świadczy 8 międzynarodowych nagród. Osiągnięcia LAB były tematem 642 naukowych publikacji, LAB brał również udział w 29 francuskich i europejskich  projektach badawczych.

 

Źródło: renault.pl