Renault – To nie tylko pojazdy osobowe

renault_magnum_1990_2008_roznice

Bracia Louis, Marcel i Fernand z projektu mającego swoje początki w roku 1899 w szopie, stworzyli coś ponadczasowego a mianowicie, markę wszystkim doskonale znaną jako Renault.

Początkowo logo braci Renault nie miało nic wspólnego z ówczesnym wzorem. Były to dwie litery „R” w lustrzanym odbiciu umieszczone w leżącym „jajku” przyozdobionym w górnej części.

Kolejne logo utrzymało się aż do końca pierwszej wojny i symbolizowało jeden z pierwszych pojazdów konstruktorów, doszedł też sam napis marki.

Dopiero po kilku epizodach i konceptach pojawiły się w 1923 roku zalążki obecnego projektu, mianowicie napis Renault umieszczony w kole, który to dwa lata później przeobraził się w romb z nazwą firmy w środku.

Przez kolejne dziesięciolecia słynny romb był kilka razy modyfikowany, aż w końcu w XXI wieku przybrał postać diamentu symbolizującego coś niemożliwego.

Bez tytułu

W 1916 roku Luis Renault zaprojektował najlepszy, będący przez długie lata wzorem, czołg I Wojny Światowej, umieszczając silnik za kierowcą i montując na szczycie obrotową wieżyczkę, na której znajdowało się uzbrojenie.

Czołg Renault FT-17 ważył 6 700 kg i mierzył 5 metrów, był szeroki na 1,7m i wysoki na 2,1m. Jednostkę napędową stanowił 4-cylindrowy silnik Renault o pojemności 4480 cm3 o mocy 39 koni mechanicznych. Był chłodzony cieczą i zużywał około 150l/100km.

Napęd przenoszony był za pomocą sprzęgła głównego i skrzyni biegów o 4 przełożeniach do przodu i 1 do tyłu. Dodatkowo wyposażono go w sprzęgła i przekładnie boczne, które stanowiły mechanizm skrętu. Po drogach utwardzonych rozpędzał się do 8,8km/h a w trudnym terenie ok 3km/h. Renault FT-17 mógł pokonywać wzniesienia do 45*.

Zawieszenie zbudowano z czterech wózków jezdnych. Pierwszy wózek skonstruowany był z trzema rolkami bieżnymi, a pozostałe z dwoma po każdej stronie. Rolki bieżne połączone były wzdłużną belką, którą amortyzował resor piórowy. U góry gąsienica opierała się na 6 rolkach podtrzymujących, połączonych listwą, która była resorowana za pomocą sprężyny spiralnej. Pancerz wykonano z płyt o grubości od 6mm do 22mm.

Bez tytułu2

 

Rok 1894 Marius Berliet projektuje jednocylindrowy silnik benzynowy, Louis Renault tworzy w roku 1898 czterobiegową skrzynię biegów prezentując również swój pierwszy pojazd mechaniczny. Te krótkie konkretne fakty zaowocują pionierską współpracą wymienionych postaci, gdyż dwa lata po prezentacji pierwszej Renówki pojawia się pierwszy samochód dostawczy Renault, sześć lat później natomiast prototyp autobusu miejskiego. Renault jako pierwsza marka zaoferowała w 1923 ciągnik drogowy, zaś pierwszy diesel w „dostawczaku” zawitał w 1928 roku.

W 1995 roku wspólne działania przyniosły efekt w postaci spółki Saviem, powstałej w wyniku połączenia działu ciężarówek Renault z Latil i Somua, do których dołączyli później m.in Continental. Najważniejsza była jednak w 1987 roku fuzja Berliet i Saviem-w tych czasach jedyny producent pojazdów ciężkich we Francji, z której powstało Renault Véhicules Industriels.

Kolejnym przełomowym momentem był rok 2001, kiedy to Renault Véhicules Industriels stało się częścia grupy Volvo i oficjalnie od 2002 roku powołane zostało Renault Trucks.

Jako wzór ciężarówek z końca XX wieku warty podkreślenia jest znany wielu Renault Magnum AE, produkowany w latach 1990-1996

AE jako pierwsza w historii ciężarówka oferowała kierowcy płaską podłogę kabiny, co uzyskano w wyniku całkowitego oddzielenia części mieszkalno-roboczej od jednostki napędowej i podwozia – efektem była rekordowo pojemna szoferka, pozwalająca kierowcy na wygodną pracę oraz wypoczynek.

Nowością wprowadzoną przez Renault były również elektrycznie opuszczane rolety, które w odróżnieniu od tradycyjnych firanek nie przepuszczały promieni słonecznych oraz modułowa deska rozdzielcza.

Takie umieszczenie szoferki niosło za sobą pewną niedogodność – aby wsiąść do kabiny kierowca musiał wspiąć się po czterech stopniach, korzystając z dwóch poręczy umieszczonych po bokach kabiny – sposób wsiadania do Magnum był często obiektem drwin – kierowcy żartowali, że kierowcę Renault Magnum poznać można po brudnych dłoniach oraz pogryzionych dokumentach .

Początkowo ciężarówka dostępna była tylko z dwoma jednostkami napędowymi – mowa tu o silniku 385KM produkcji Renault oraz 16-litrowym silniku V8 500KM produkcji amerykańskiej firmy Mack.

Dwa lata później gama silników została powiększona o silnik 420KM produkcji Renault, natomiast wersję Mack 500KM zamieniono na Mack 520KM.

Tuż przed wprowadzeniem do oferty następcy modelu AE – odmiany Integral pod “maskę” trafiły nowe jednostki Mack – ceniona za niezawodność i bardzo dobre parametry jednostka Mack 430KM oraz legendarny, bardzo rzadko spotykany silnik Mack 560KM. W 1991 roku pojazd zdobył tytuł „Truck of the Year”.

Na zdjęciu po lewej pierwsza generacja AE, po prawej druga produkowana do 2013 roku, następcą jest model Range T

renault_magnum_1990_2008_roznice

 

Swego czasu a dokładniej od 1919 roku pod marką Renault można było zobaczyć również maszyny Rolnicze. Tzw Renault Agriculture do 1994 roku była to samodzielna marka produkująca pojazdy rolnicze, w 94 roku Massey Ferguson Group i Renault Agriculture utworzyli spółkę joint venture GIMA (Groupement International de mécanique Agricole) w Beauvais specjalizującej się w zakresie projektowania i produkcji przekładni i osi. W 1994 roku ogłoszono projekt współpracy pomiędzy John Deere i Renault. Projekt ten obejmuje dostawę silników produkowanych przez John Deere w Saran oraz włączenie do oferty John Deere ciągników produkowanych przez Renault.

23 lutego 2003 Helmut Claas i Patrick Faure (Renault Agriculture) podpisali w Paryżu decydującą umowę, na mocy której Renault sprzedało grupie Claas 51% udziałów w Renault Agriculture. 23 stycznia 2006 Claas powiększył swoje udziały z 51% do 80%. 26 czerwca 2008 roku Claas stał się 100% właścicielem fabryki w Le Mans, która odtąd znana jest jako Claas Tractor SAS.

Renault_Ares_630_RZ

CLAAS_AXION_870_TRACTOR_0059_Main

Poradnik powstał we współpracy z Klubowiczem i Redaktorem Derweise
Korekta przygotowanie + poprawki Redaktor Hondacbr11
W razie wykrycia błędów proszę o kontakt Redakcja