Homologacja Opon

Nadchodząca jesień sporej ilości kierowców kojarzy się z co raz to gorszymi warunkami na drogach. Wielu z nich w tym momencie przypomina sobie o jednym z ważniejszych elementów pojazdu jakim są opony. W końcu niedługo przyjdzie zima a wraz z nią temperatury ujemne oraz śnieg, lód. Faktem jest, że kiedyś nie było opon zimowych i jeździliśmy na tym co było. W jaki sposób to już inna sprawa. Czasy się jednak zmieniły, drogi i samochody również podobnie jak i średnia prędkość. To wszystko sprawiło, że obecnie mało który kierowca nie zmienia opon. A skoro zmieniamy to musimy coś wybrać. Niestety jak to zwykle bywa w tym momencie, czycha na nas wiele „niebezpieczeństw” szerokości, średnice czy indeksy nośności, w końcu etykiety na samych oponach starające się nam uprosić wybór i w pewnym sensie usprawniające etap decyzyjny. W tym artykule, chciałbym przekazać wszystkim troszkę informacji, które udało mi się zdobyć w ostatnim czasie. Oczywiście nic nie dzieje się z niczego.

W chwili gdy stanąłem przed decyzją wyboru opon zimowych postanowiłem wybrać mniejsze ale lepsze – nie mam potrzeby posiadania wielkich kół. Różnica była wtedy dość spora. Zrobiłem zatem chyba to co większość i zacząłem szukać informacji o tym jaki rozmiar opon mogę wsadzić do samochodu oraz jakie parametry dana opona musi spełniać.

Dla niewtajemniczonych przypomnę o jakże ważnych dwóch wskaźnikach, jakimi są indeks prędkości oraz indeks nośności. Nie będę tutaj przytaczał całej definicji czy pełnej tabeli gdyż dociekliwi bez problemu znajdą w sieci szczegółowe informację na ten temat. Ja od siebie wspomnę tylko o kilku najistotniejszych punktach. Pierwszy z nich dotyczy indeksu nośności. Najprościej wytłumaczyć to jako maksymalna wartość obciążenia jaką opona może przyjąć w naszym samochodzie. Co ważne, nigdy pod żadnym pozorem nie można kupować opon z indeksem nośności niższym niż zaleca producent. Jest to bardzo ważne gdyż może się to dla nas i/lub naszego otoczenia źle skończyć. Druga sprawa to indeks prędkości. Tutaj jest troszkę inaczej. O ile w przypadku letniego ogumienia także nie możemy zakładać opon z niższą wartością wspomnianego parametru, to opony zimowe zgodnie z  DYREKTYWĄ RADY 92/23/EWG oraz Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm. z 20.10.2007 możemy posiadać z indeksem prędkości obniżonym minimalnie do wartości 160km/h.

Tyle teorii i ważnych informacji, ale nadal one nie odpowiadały na moje pytanie. Przypomniałem sobie jednak o pewnej etykiecie która znajduje się obecnie w każdym samochodzie. Etykieta owa zawiera zwykle szereg informacji związanych z naszym ogumieniem. Podobno jeden obraz warty jest więcej niż tysiąc słów zatem zerknijmy na przykładową etykietę z Laguny III (każdy producent ma inny wzór naklejki)

Jak widzimy, producent stworzył ładną tabelkę w której mamy szerokość opon, profil, średnicę nawet z indeksami prędkości i nośności. Super – pozostaje zatem tylko według tej etykiety kupić opony i założyć, tak i ja zrobiłem, dlatego też powstał ten artykuł.

Okazało się po czasie, że ta etykieta służy tylko i wyłącznie do określenia ciśnienia jakim należy napompować opony które posiadamy. No dobrze, ktoś zaraz zapyta – przecież to producent nakleja, to jest dobre. Owszem jest ale tylko w kwestii wartości ciśnienia. Aby nie było tak kolorowo temat zainteresował mnie do tego stopnia, że postanowiłem go zgłębić. Jakiś czas temu wysłałem zatem maila do oficjalnych przedstawicielstw koncernów motoryzacyjnych w Polsce. Nie ukrywam, były lepsze i gorsze chwile. Ale ostatecznie udało mi się uzyskać informacje którymi obecnie się z wami dzielę. Otóż co kraj producent to obyczaj niemniej większość z nich za punkt odniesienia przywołuje dane z wyciągu z homologacji. To właśnie ten dokument zawiera informację na temat felg i opon które możemy zamontować w naszym samochodzie. Do takich producentów zaliczamy między innymi: Fiat, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Renault, Suzuki, Volvo, Volkswagen.

Inaczej sprawa ma się z firmami Bmw, Citroen oraz Mazda. Tutaj producenci wskazali, że tabliczka z ciśnieniami opon zawiera informacje zgodne z tym co znajdziemy w świadectwie homologacji. Co ciekawe firma Fiat dodatkowo informację zamieszcza w instrukcji obsługi do pojazdu natomiast Opel zaprasza do Autoryzowanych Stacji Obsługi. Oczywiście to jest stan na chwilę obecną. Nic nie znaczy, że może się to zmienić za jakiś czas. Warto jednak o tym wiedzieć i w razie wątpliwości skontrolować świadectwo homologacji oraz skontaktować się z oficjalnym przedstawicielem producenta na dany kraj w którym mamy zarejestrowany samochód.

Jeżeli zastanawiacie się właśnie skąd zdobyć ów wyciąg cóż, w przypadku pojazdu nowego, otrzymaliśmy jeden taki egzemplarz. Gdy samochód jest używany, powinniśmy skontaktować się z producentem i poprosić go o odpowiednie informację oczywiście po powołaniu się na numer VIN pojazdu.

No dobrze, ale przecież można używać innych rozmiarów felg, opon które są zamiennikami po przeliczeniu wymiarów. Owszem można, pytanie jednak co na to ubezpieczyciele oraz inne służby w przypadku potencjalnie gorszych sytuacji . Tego niestety nie wiem, ale postaram się dowiedzieć.

Na końcu pragnę podziękować wszystko oficjalnym przedstawicielom firm motoryzacyjnych w Polsce za udzielone informacje.

Autor https://renaultlaguna.pl/forum/profile/103264-lolek/

Redakcja i korekta https://renaultlaguna.pl/forum/profile/66083-hondacbr11/