Zbliża się zima, czyli krótki mini poradnik.

Opony-zimowe

Jak wszyscy dobrze wiemy okres jesienno zimowy to jeden z najmniej przyjaznych momentów dla kierowców, dużo deszczu mżawki mgły i oczywiście zimą śnieg, marznący deszcz gołoledź i inne niesprzyjające czynniki atmosferyczne które bardzo negatywnie wpływają na prowadzenie pojazdu.

Widoczność:
Zacznijmy od najważniejszego, czyli widoczność. Podczas wszystkich mokrych, mroźnych, śnieżnych i deszczowych dni wnętrze pojazdu bardzo mocno wilgotnieje. Materiały, którymi jest wykończone wnętrze samochódu chłoną wilgoć, która później powoduje parowanie szyb. Po pierwsze trzeba sprawdzić czy wszystkie odpływy są drożne te w podszybiach z szyberdachu w drzwiach i w tylnej części nadwozia. Druga sprawa to czysty i drożny filtr powietrza, a trzecia to sprawny układ klimatyzacji, jeśli oczywiście go posiadamy. Po spełnieniu tych trzech norm możemy być pewni, że parowanie szyb ograniczymy do minimum, a jazda stanie się przyjemniejsza. Z własnego doświadczenia polecam również preparaty antyroszeniowe, które bardzo dobrze sprawują się i zapobiegają parowaniu szyb.

Akumulator:
Gdy temperatura zaczyna spadać traci na tym również sprawność baterii w naszych pojazdach. Jeżeli nasz akumulator ma kilka lat warto sprawdzić jego parametry odpowiednimi urządzeniami, jeżeli są poniżej normy dobrze wymienić ogniwo, bo ładowanie akumulatorów na dłuższą metę jest mało wygodne i czasami niebezpieczne. Oczywiście wszystko rozchodzi się najczęściej o koszty, bo jak wiemy nowy akumulator nie należy do najtańszych. Sprawny akumulator to spokojna głowa.

Zamki i uszczelki:
Bardzo ważna sprawa, która jest bardzo często bagatelizowana to smarowanie i sprawność zamków w samochodzie. Większa część pojazdów wyposażona jest teraz w centralny zamek sterowany drogą radiową, dzięki temu zwiększa się wygoda korzystania z samochodu, lecz bardzo często powoduje, że zapominamy o regularnym serwisowaniu zamków. Gdy wspomniany wyżej akumulator nam wysiądzie, a zamek kręci się w koło jesteśmy w kropce, bo ani nie otworzymy samochodu pilotem, ani kluczykiem, więc nie mamy dostępu do pojazdu. Pamiętajcie o smarowaniu i konserwacji zamków specjalnymi przeznaczonymi do tego środkami i unikajcie używania w tym przypadku preparatów typu Wd40 ponieważ wypłukuje on smary.
Uszczelki drzwiowe to druga sprawa pamiętajmy o ich smarowaniu wazeliną techniczną lub specjalnymi sztyftami na jej bazie. Unikajmy silikonów do uszczelek w sprayu ponieważ są mało wydajne i niezbyt skuteczne a dodatkowo ciężko się je aplikuje nie brudząc przy tym wnętrza pojazdu.

Opony:
Zmiana opon to temat na inny artykuł lecz nie pozostawię go bez komentarza.Przepisu który nakazuje nam zmianę opon na zimowe i jazdę na nich w naszym kraju nie ma. Lecz każdy zdrowo myślący i dbający o bezpieczeństwo swoje,  swojej rodziny, pasażerów i innych uczestników ruchu wymieni opony na zimowe lub na wielosezonowe. Pamiętajmy również o sprawdzeniu koła zapasowego i jego dopompowanie.

Płyny eksploatacyjne:
Pamiętajmy o sprawdzeniu również tego, w jakiej temperaturze zamarza nasz płyn chłodniczy. Natomiast gdy mamy w układzie wodę trzeba ją natychmiast wymienić na odpowiedni płyn do układów chłodzenia. Sprawdźmy też stan płynu hamulcowego ponieważ w nim również lubi wytrącać się woda. Bardzo często zapominamy również o płynie do spryskiwaczy, zamarznięty letni płyn jest praktycznie niemożliwy do usunięcia bez pozostawieniu pojazdu w ogrzewanym garażu na kilkanaście godzin lub dzień czy dwa. Inaczej czeka nas demontaż całego układu i oczyszczeniu go z letniego płynu.
Dobrze również jest wymienić dywaniki na gumowe, które nie chłoną wilgoci i są łatwiejsze w czyszczeniu.
Jeżeli macie możliwość nawoskujcie samochód i zadbajcie o kondycję lakieru nie zapomnijcie również o zabezpieczeniu antykorozyjnemu, zimowa sól może zrobić niezłe zamieszanie z podwoziem i karoserią naszego pojazdu.

„Użytkownicy silników Diesla:
Właściciele aut z silnikami Diesla przed zimą powinni przede wszystkim zadbać o ich dobry stan techniczny. Trzeba więc sprawdzić stan akumulatora, działanie świec żarowych, wskazany byłby też przegląd układu wtryskowego, za co jednak trzeba zapłacić od 200 do 500 zł. Jeśli jesteśmy pewni, że do stanu technicznego silnika nie można mieć zastrzeżeń, kłopotów możemy się spodziewać już tylko ze strony paliwa. Niestety, w niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, blokująca m.in. filtr paliwa.

W paliwie letnim, sprzedawanym na stacjach od 15 kwietnia do 1 października, może to nastąpić już w temperaturze 0°C. Od 1 października do 15 listopada dostępne jest paliwo przejściowe, w przypadku którego temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) wynosi -10°C. Od 16 listopada do 1 marca na stacjach paliw powinien być oferowany zimowy olej grupy F (o temperaturze zablokowania filtra -20°C) lub olej arktyczny klasy 2 (o temperaturze zablokowania filtra -32°C). Oleje napędowe klasy premium, np. Verva ON, mają zazwyczaj podniesioną mrozoodporność do klasy 2 (arktycznej). W ich przypadku nie ma potrzeby stosowania ogólnie dostępnych depresatorów. W olejach napędowych o gorszej mrozoodporności warto dodać depresator albo – w starszych technicznie silnikach – do 5 procent nafty lub benzyny. Warto zaznaczyć, że depresator nie rozpuści już wytrąconej parafiny.” – AŚ Polska

„Użytkownicy pojazdów zasilanych LPG:
Auta zasilane gazem powinny przed zimą przejść ogólny przegląd instalacji jej regulację. Jest ona ważna, chociażby ze względu na zmianę zawartości tlenu w powietrzu w niskich temperaturach, ale przede wszystkim dlatego, że na zimę zmienia się skład autogazu – zwiększa się udział propanu, a zmniejsza butanu. Dlatego zimą zawsze rośnie cena LPG. Jedną z obowiązkowych czynności jest wymiana filtra gazu – koszt części to jedynie 20-30 zł.

Bardzo ważne okazuje się też sprawdzenie szczelności układu chłodzenia. Jeśli dojdzie do zapowietrzenia układu, nieogrzewany parownik szybko zamarznie pod wpływem rozprężającego się gazu. Pamiętajmy, że zimny silnik zasilany gazem początkowo pracuje na benzynie, a dopiero, gdy osiągnie temperaturę np. 40°C, przełącza się na LPG. Trzeba więc zadbać o dobrą kondycję elementów, na które zwracaliśmy uwagę w silnikach benzynowych.” AŚ Polska

Autor publikacji – Adamczyk Mateusz vel hondacbr11
ZNALEZIONE BŁĘDY PROSZĘ ZGŁASZAĆ NA PW