Historia Renault – Klasa Średnia 1965-2015 CZ.1

P1210693

Renault R16 1965
renault-16-03

Był sierpień 1964 roku kiedy to w Genevie Renault zaprezentowało model „16” model ten był pierwszym w historii motoryzacji pojazdem z nadwoziem hatchback, który w dzisiejszych czasach jest nam wszystkim dobrze znany i lubiany.

Dzięki swojej innowacyjności i zaawansowaniu technicznemu został wybrany Samochodem Roku 1966. Oficjalny debiut 16’tka miała w styczniu 1965 roku. A sprzedaż rozpoczęła się w kwietniu, pierwsza wersja o oznaczeni R16 DL posiadała silnik 1.5 o mocy 59KM i 4 biegową skrzynię. W następnych latach auto przechodziło wiele modernizacji od wnętrza poprzez jednostki napędowe aż do zmian zewnętrznych. Z czasem pojawiły się jednostki 1.6 o mocy 67 i 83 KM, następne były automatyczne skrzynie biegów. W 1973 roku pojawił się silnik 1.7 o mocy 93 KM i było to niesamowicie bogata wersja wyposażeniowa, od pozostałych różniła się podwójnymi reflektorami przednimi, elektrycznie sterowanymi szybami a nawet posiadała klimatyzację. Ostatnie modele zjechały z taśmy w 1980 roku. Co ciekawę jako bezpośredniego następcę uważa się model 20/30. Więc pojazdy klasyfikowane o poziom wyżej od 16’tki.

Ogółem do roku 1989 wyprodukowano 1 850 000 egzemplarzy modelu 16.

Renault R18 1978
Renault 18 (2)

W 1978 roku pojawiło się Renault o numerze 18, które w koncernie było bardziej następcą modelu 12 znanego bardziej jako Dacia 1300 aniżeli modelu 16. Postanowiłem więc pominąć model 12 który nie był innowacyjny ani też piękny, dodatkowo zaliczany był bardziej do klasy Kompaktowej, gdzie model 18 to już Klasa Średnia.

Oficjalna premiera miała miejsce w 1978 roku na salonie samochodowym w Genevie, w tym samym roku samochód wszedł też do produkcji. Przez pierwszy rok dostępny tylko jako sedan zaś w roku 1979 została zaprezentowana odmiana kombi. Model 18 był dostępny także w USA, lecz nie odniósł tam zbytniego sukcesu.

Podstawowym silnikiem była jednostka benzynowa 1.4 o mocy 65 KM, drugim silnikiem dostępnym od początku produkcji był motor 1.6 o mocy 80 KM trzecim z kolei jednostka 2.0 o mocy 109 KM. W 1980 roku została zaprezentowana jednostka Diesla o pojemności 2.1 rozwijająca 66KM, w następnych latach po modernizacji miała moc 88KM. Rok 1981 przyniósł świetną turbodoładowaną jednostkę 1.6 o mocy 127 KM która potrafiłą rozpędzić samochód warzący niecałą tonę w 10 sekund i osiągnąć prędkość 195 km/h. Zależnie od silnika, moc była przenoszona przez skrzynie 4 lub 5 biegowe manualne i 3 biegową automatyczną, oczywiście na przednie koła.

Samochód mógł posiadać klimatyzację, elektryczne szyby i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Model ten nie odniósł zbytniego sukcesu na rynku Europejskim. Chociażby ze względu na dosyć nijaką stylistykę i małą innowacyjność w stosunku do konkurencji. Ostatecznie w 1986 roku pojawił się model 21, dodatkowo auto zostało wycofane z rynku UK.  Produkcja 18 na rynek EU zakończyła się 3 lata później. Do roku 1993 samochód był dalej wytwarzany w Argentynie i sprzedawany na rynkach mało rozwiniętych.

Renault 21 1986
images_renault_21_1989_1

W 1986 roku został zaprezentowany model 21, bardzo zaawansowany model z wieloma nowinkami technicznymi. Co ciekawe tak jak poprzednik był sprzedawany w Ameryce Północnej jako Renault Medallion lub Eagle Medallion.

Od początku produkcji samochód był dostępny jako sedan, klika miesięcy później pojawiło się kombi i Liftback. Wersja kombi do numeru 21 otrzymała też przydomek Nevada lub Savanna(Rynek UK). Głównym konkurentem był Peugeot 505 Family Estate.

W ofercie było dostępnych wiele jednostek napędowych w tym Diesla i benzynowy Turbo. Podstawowa jednostka 1.4 o mocy 71KM nie zapewniała oszałamiajacych osiągów, ale na tle konkurencji wypadała bardzo korzystnie. Drugi w kolejce był motor 1.7 tak samo jak 1.4 posiadał zasilanie gaźnikowe występował w dwóch odmianach mocy 76 i 91 KM, zapewniając autu bardzo korzystne osiągi na poziomie 12 sekund od 0-100 km/h. W późniejszym czasie pojawiły się jednostki z zasilaniem wtryskowym 2.0 w trzech odmianach, dwie wolnossące i jedna sławna dosyć mocno i widoczna na zdjęciu odmiana Turbo. Jednostki atmosferyczne posiadały moce odpowiednio 122 i 142 KM ta mocniejsza rozpędzała auto w czasie 9,2 s do 100 km/h. Odmiana turbo osiągała 175 KM i potrafiła rozpędzić 21’jedynke w 7,8 s do 100 km/h i osiągnąć 222 km/h.

Co ciekawe wersja 142 i 175 była dostępna z napędem na obie osie o nazwie Quadra. Silniki co ciekawe były montowane wzdłużnie i napędzały w 99% przednią oś, lub jak wspomniałem wyżej posiadały 4×4.
Dostępny był również silnik diesla 2.1 w dwóch wariantach mocy 68 i 89 KM.

W roku 1989 R21 przeszło lifting który bardzo korzystnie wpłynął na wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Poprawiło się tez wyposażenie seryjne. Model można było wyposażyć w otwierany elektrycznie szyberdach, elektryczne szyby, klimatyzację i wiele nowoczesnych dodatków z tamtego okresu. Wersja kombi produkowana była także w odmiane 7 miejscowej. Produkcji modelu sedan zaprzestano w 1994 roku a kombi zniknęło z rynku pod koniec 1995 roku. Łącznie wyprodukowano 2.096.000 sztuk modelu 21 w 3 odmianach nadwozia, następcą została Renault Laguna w 1994 roku.

ERA LAGUNY

Renault Laguna I 1994
renault_laguna_liftback_176_1353_v1


W 1994 roku Renault zaprezentowało model Laguna, samochód wręcz rewolucyjny tak w samym koncernie Renault jak i w klasie średniej. Wg wielu najpiękniejsze Renault Klasy D jakie kiedykolwiek powstało, niesamowicie lekko narysowane o świetnych proporcjach dynamiczne i nowoczesne. Kontrowersyjnym była zmiana jaką producent zastosował odchodząc od sedana którym był model 18 i 21. Laguna została liftbackiem, a w 1995 roku została zaprezentowana odmiana Kombi, praktycznie najbardziej pojemne auto klasy D w latach 90 tych.

Samochód był bardzo zaawansowany technicznie, w skład wyposażenia mogły wejść takie opcję jak. Dwie poduszki powietrzne, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, system ABS, Klimatyzacja automatyczna, podgrzewana przednia szyba, skórzana tapicerka z elektrycznie regulowanymi fotelami i pamięcią ustawień. Radiootwarzacz CD z 6 głośnikami, czy komputer pokładowy z syntezą mowy, informujący np; O przepalonej żarówce, niedomkniętych drzwiach czy awarii któregoś z systemów samochodu.

Od samego początku pojazd mógł być wyposażony w silniki benzynowe o pojemności 1.8, 2.0 8v i jednostkę 3.0 V6 12v. Silnik 1.8 został wyposażony w wtrysk jednopunktowy w nowszych wersjach wielopunktowy. Jednostka dyplomowała się mocą odpowiednio od 90 do 95 KM. Jednostka 2.0 8v wyposażona we wtrysk wielopunktowy legitymowała się mocą 113 KM i rozpędzała Lagunę od 0-100 w 10,6 s na 200 km/h kończąc. W późniejszym czasie pojawiła się jednostka 2.0 16v zapożyczona z koncernu Volvo która dysponowała 140 KM i potrafiła rozpędzić lagunę w 9,6 s do 100 km/h. Ciekawostką był silnik 3.0 v6 12v o mocy 167 KM który zapewniał osiągi w granicach 8,6 0-100 i rozpędzał auto do 220 km/h. Z jednostek diesla do wyboru był jeden silnik 2.2 który w przypadku najsłabszej odmiany był wolnossący i legitymował się 83 KM. W odmianie Turbodoładowanej silnik osiągał 113 KM i zapewniał bardzo przyzwoite osiągi.

W 1998 Roku przeprowadzony został lifting, głównie zostały zmienione jednostki napędowe na nowocześniejsze 16 zaworowe, zmiany objęły także przedni pas gdzie zostały zastosowane reflektory zespolone o gładkim szkle, unowocześniony zderzak przedni i atrapa. Z tyłu główną zmianą było przemodelowanie zderzaka i zmiana tylnych świateł. We wnętrzu pojawiły się dodatkowo w opcji boczne poduszki powietrzne, zmieniona została kolorystyka, a w przypadku poduszki powietrznej pasażera pojawił się również schowek którego w odmianie do 1998 brakowało. Dodano również nawigację satelitarną.

Od tego czasu Laguna mogła być wyposażona w silnik 1.6 16v o mocy 107 KM, 1.8 16v 120 KM i nowy silnik 2.0 16v konstrukcji renault dysponujący mocą 139 KM, który został wyposażony w zmienne fazy rozrządu, do końca 98 roku w produkcji pozostawała też jednostka 2.0 16v Volvo znana z modelu przed modernizacjami. Zmianie uległ tez silnik v6 który był projektowany razem z koncernem PSA osiągał 190 KM i posiadał 24 zaworową głowice, w wersji z manualną skrzynią biegów rozpędzał Lagunę w czasie 7,7s 0-100 km/h.

Nie zapominajmy że zmianie uległy także jednostki Diesla, pojawiła się nowa jednostka o pojemności 1.9 i mocy 98 KM. Zmianie nie uległ silnik 2.2 o mocy 113 KM została jedynie wycofana jego słabsza odmiana. Dodatkowo pojawiła się jeszcze jedna odmiana silnikowa niesamowicie nowoczesna jak na swoje czasy 1.9 dCI wyposażona w Wtrysk Common Rail, i legitymująca się mocą 107 KM.

Samochód produkowany był do 2001 roku i przez ten czas doczekał się wielu wersji specjalnych o różnych nazwach w tym wersją Millenium 2000 która była zwieńczeniem produkcji i sukcesu pierwszego tak pięknego Renault lat 90. Laguna I generacji uznawana jest za najładniejszą w historii modelu.

Z taśmy produkcyjnej zjechało około 1,500,000 Lagun. W 2001 roku została zastąpiona przez II generację całkowicie nową i zmodyfikowaną, lecz o tym przeczytacie w drugiej części artykułu.

Autor publikacji – Adamczyk Mateusz vel hondacbr11