Historia Renault – Klasa Średnia 1965-2015 CZ.2

P1210693

Renault Laguna II 2001

Renault-Laguna_Initiale_3.0_V6_24V_2000_1600x1200_wallpaper_04W roku 2001 pojawiła się druga generacja Laguny, pojazd na ówczesne czasy względem konkurencji wręcz rewolucyjny. Naszpikowany nowoczesnymi technologiami, gdzie niektóre dopiero teraz po ponad 14 latach stają się popularne. Lecz o tym w dalszej części artykułu. W 2002 roku w plebiscycie Car Of The Year Laguna zajęła 2 miejsce, za Peugeotem 307.

Pojazd został zaprezentowany zarówno w wersji Liftback, jak i Kombi, bazował na całkowicie nowej płycie podłogowej, wspólnej po części z Nissanem Primerą P12, niektóre podzespoły są wspólne również z modelem VelSatis. Jednostki napędowe nie uległy znacznym zmianą w stosunku do modelu I generacji po modernizacji.

Zastosowane zostały jednostki benzynowe o pojemnościach 1.6 16v i mocy 107 KM w odróżnieniu od jednostki stosowanej w poprzedniej generacji została wyposażona w system zmiennych faz rozrządu tak samo jak jednostka 1.8 16v o mocy 120 KM. Nowością w tym modelu był silnik 2.0 16v IDE o oznaczeniu kodowym F5R, został w nim zastosowany Bezpośredni Wtrysk Benzyny legitymował się mocą 140 KM i rozpędzał pojazd do 100 km/h w 9,8s.

Na przełomie 2002 i 2003 roku została wprowadzona jednostka 2.0 16v o mocy 135 KM, lecz tradycyjna ze wtryskiem wielopunktowym, która jest bliźniaczą konstrukcją motoru 1.8, silnik ten oferowany był również z turbodoładowaniem i dysponował 163 KM, które rozpędzały pojazd do 100 km/h w 8,5s połączony był z 6 biegową skrzynią manualną, słabsze odmiany miały przekładnie 5 biegowe. Oferowana była na równi z odmianą IDE, która nie cieszyła się zbytnim powodzeniem, będąc dodatkowo dosyć drogim silnikiem w utrzymaniu, ze względu na stosowanie benzyny 98 oktanowej, jak i większego zaawansowania technicznego względem jednostek z klasycznym wtryskiem. Została wycofana w 2005 roku wraz z modernizacją modelową. Rodzynkiem była odmiana z silnikiem V6 24V o mocy 207 KM i automatyczną skrzynią biegów.

Jednostki diesla to nowe konstrukcje 1,9 i 2,2 litra o oznaczeniu dCi. Odmiana 1.9 dysponowała mocą od 92 KM do 120 KM zaś odmiana 2,2 oferowała 139 lub 150 KM. Obie jednostki są bliźniaczymi konstrukcjami wyposażonymi we wtrysk Common Rail, gdzie najmocniejsza oferowana była z automatyczną skrzynią 5 biegowa typu Tiptronic.

W wyposażeniu standardowym znajdziemy, 6 poduszek powietrznych, elektrykę przednich szyb i lusterek, ABS, ESP i Asystenta Hamowania. Ciekawostką było również to, że samochód otwierało się kartą i odpalało przyciskiem po umieszczeniu karty w odpowiednim slocie. Laguna II była pierwszym samochodem osobowym dostępnym w Europie, który otrzymał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. W wyposażeniu dodatkowym mogliśmy dokupić tylne poduszki powietrzne, nawigacje, system Audio Cabasse, tempomat, czujniki parkowania, reflektory Xenonowe i wiele przydatnych ciekawych rozwiązań.

W 2005 roku został przeprowadzony lifting, który objął zmianę przedniego i tylnego pasa wraz z delikatną kosmetyką wnętrza. Odświeżona została również paleta jednostek napędowych odmiana 1.6 16v dostała dodatkowych 5 KM, wycofany został silnik 1.8 16v i 2.0 IDE. W zamian pojawiła się nowa odmiana motoru 2.0 16v o mocy 170 i 205 KM, a wersja V6 od tego czasu posiadała 210 KM.

Zmiany zaszły także w jednostkach Diesla. Motor 1.9 oferowany był w odmianach 110/120/130 KM a jednostkę 2.2 zastąpił całkowicie nowy motor 2.0 dCi o mocach 150 i 173 KM. W 2007 roku zaprzestano produkcji Laguny II a na rynek została wprowadzona III generacja modelu.

Renault Laguna III 2007

Renault-Laguna_GT_2009_1600x1200_wallpaper_02

W 2007 roku na salonie we Frankfurcie Renault zaprezentowało III generację Laguny w odmianie Kombi i Liftback dodatkowo jako Concept została zaprezentowana wersja Coupe. Która oficjalnie weszła do produkcji rok później.

III generacja bazowała na płycie podłogowej poprzedniczki, lecz zostało wprowadzone wiele zmian, które w głównej mierze miały poprawić prowadzenie i niezawodność, która nie była mocną stroną poprzedniczki.

Na salonie samochodowym w Genewie 2008 roku pokazana została odmiana GT, którą można było wyposażyć w dwie jednostki jedna diesla 2.0 o mocy 180 KM a druga benzynowa 2.0 o mocy 205 KM, ciekawostką było również wprowadzenie systemu czterech kół skrętnych nazywanych przez Renault 4Control”. Tylne koła skręcały się zależne od prędkości (nawet o 6°). Poniżej 60 km/h koła skręcały się w przeciwnym kierunku, pozwalając zacieśniać zakręty i ułatwiając nawroty, jak i manewrowanie po mieście. Powyżej 60 km/h koła skręcały się w tym samym kierunku co przednie, poprawiając prowadzenie i pokonywanie łuków.

Pojazd od początku dostępny był z czterema jednostkami benzynowymi. Pierwsza najsłabsza 1.6 16v dysponowała 110 KM, druga 2.0 16v 140 KM, co ciekawe nie była to jednostka wspólna z poprzednim modelem, tak jak ma to miejsce w przypadku 1.6 16v i 2.0 Turbo, jest to silnik konstrukcji Nissana o dosyć archaicznej jak na swoje czasy konstrukcji.
Silniki 2.0 Turbo występowały w dwóch wariantach mocy odpowiednio 170 i 205 KM gdzie wersja słabsza oferowana była tylko ze skrzynią automatyczną. Wersja Coupe mogła być wyposażona w silnik 3.5 24v o mocy 238 KM.

Silniki diesla to znana z poprzedniego modelu po liftingu jednostka 2.0 dCi o mocy 130/150/173 lub 178 KM zależnie od roku produkcji i modelu. Słabszym wariantem była również jednostka 1.5 o mocy 110 KM.

W połowie roku 2009 został przeprowadzony restyling wnętrza wprowadzający nowe wzory tapicerki i materiały wykończeniowe wraz z dekorami. Dodatkowo system 4 kół skrętnych był dostępny dla wersji Dynamique z najmocniejszymi jednostkami diesla i benzynowymi. Gdzie wcześniej można było go mieć tylko w odmianie GT.

W 2013 roku przeprowadzony został kolejny lifting, który na celu miał odświeżenie modelu, zmienione zostały przednie reflektory i zderzak, samochód został wyposażony w światła do jazdy dziennej LED, we wnętrzu nie zaszły duże zmiany, pojawił się za to nowy ekran 7 calowy z systemem R link. W opcji pojawiła się również skrzynia dwusprzęgłowa o 6 przełożeniach (EDC) dostępna z silnikami 1.5 dCi i 2.0 dCi.

W wyposażeniu można było znaleźć, do 8 poduszek powietrznych, ABS i ESP z asystentem hamowania, czujniki parkowania, nawigację, system audio Cabasse lub Bose zależnie od wersji wyposażenia, szklany dach, elektrycznie sterowane fotele czy skrętne reflektory BiXenonowe. Tylne światła wersji Liftback wykonane były w technologii LED.
W czerwcu 2015 roku zaprzestano produkcji Laguny III generacji, nie pokazując oficjalnego następcy.

 

Premiera nastąpić ma w okolicach lipca/sierpnia, a nowy model zmieni całkowicie swój dotychczasowy charakter, ale to tym więcej informacji pod tym linkiem: Co dalej z Laguną ?

Autor publikacji – Adamczyk Mateusz vel hondacbr11